Hur tar man sig an ett sådant ambitiöst projekt?
– Sedan vår kvartett bildades för sex år sedan har Beethoven varit en konstant kompanjon, berättar Johannes Marmén, en av kvartettens medlemmar. Det första verket vi spelade tillsammans var inte Haydn, Mozart eller Mendelssohn, utan Beethovens op. 74. Vi repeterade endast verket i ett halvår innan vi var redo att framföra det på konsert. Jag tror att ett sådant här projekt inte bara är en ambitiös programidé, utan även – och kanske framför allt – en möjlighet för oss att lära. Att spela alla Beethovens kvartetter relativt tidigt i vår karriär kommer att ge oss en helhetsbild och ett perspektiv som är omöjligt att få på något annat sätt. Det kommer att informera och influera våra tolkningar inte bara under Beethoven-cykeln 2020, men varje gång vi spelar och jobbar på hans kvartetter i framtiden.
Var några kvartetter nya för er?
– Vi har såklart behövt lära oss ett antal av kvartetterna från grunden enbart för cykelns skull, men av en lycklig slump så har de enskilda individerna i vår kvartett spelat många av dessa verk tidigare i andra grupper. Så vi hjälper varandra på vägen!
Vid varje konsert spelas två av Beethovens kvartetter blandat med både äldre verk av Haydn, Schubert och Mozart men även nyare verk av Sally Beamish och Philip Glass.
” Jag tror att ett sådant här projekt inte bara är en ambitiös programidé, utan även – och kanske framför allt – en möjlighet för oss att lära. ”
Hur gick tankarna när ni satte varje konsertprogram?
– Man skulle kunna hävda att Beethoven revolutionerade musikens tonspråk, existens och syfte mer än någon annan någonsin gjort under sin egen livstid. Genom att spela allt från Haydn och Schubert till Glass och Beamish vill vi framhäva hur otroligt mycket Beethovens musik har influerat stråkkvartetten som konstform. Vi spelar oss igenom Beethovens liv, men vi spelar oss också igenom en spegling av hans liv utsträckt över musikhistorien. Varje individuellt program är utformat för att det ska vara välbalanserat, men också för att det udda verket ska tillföra perspektiv eller belysa en viss aspekt av de Beethovenkvartetter som spelas.