Harlem Fantasy
Med inspiration från 1920–30-talets Harlem-renässans och poeten Gwendolyn Bennet har Johan Hugosson skapat ett nytt verk för Ensemble Mare Balticum.
Mjuka klanger som spelas på fiddla, dulcian och basun. Trummans dova ljud som kontrasteras av virvlande toner på en glad blockflöjt. Slingor av kärlekssånger eller taktfasta dansmelodier, från medeltid till renässans. Allt på tidstypiska instrument. Med stor kärlek och baserat på genuint kunnande bjuds lyssnaren på en fängslande upplevelse av hur det kan ha låtit – för länge sedan.
I över 30 år har Ensemble Mare Balticum spridit den tidiga musiken, dess klanger och dess fascinerande berättelser till både ung och vuxen publik. Ensemblen har sitt fokus på musiken från forntid, medeltid och renässans ända fram till svensk stormaktstid och har presenterat den för publiken i otaliga konserter, på historiska platser, i medeltida kyrkor samt medelst föreställningar i klassrum, på äldreboenden, i bibliotek och konsertsalar.
Med inspiration från 1920–30-talets Harlem-renässans och poeten Gwendolyn Bennet har Johan Hugosson skapat ett nytt verk för Ensemble Mare Balticum.
Med stadiga rötter i musikhistoriens mylla ger sig Ensemble Mare Balticum ut på en tidsresa, genom olika epoker och tusentals år.
Visste du att många av våra julsånger är 400–500 år gamla? Det får du höra i Ensemble Mare Balticums i denna konsert.
En konsert som belyser begreppet renässans: grekiska antiken, Italiens rika 1300-tal, flamländska 1500-talsmästare och nyskriven musik.
Hur kunde musiken låta i slott och kyrkor i Danmark och Skåne vid 1600-talets början? Det får du veta när Ensemble Mare Balticum framför musik från danske kungen Christian IV´s tid.

Länk till att ladda ner pressbild (jpg) (foto: Håkan Sjöström)
Länk att ladda ner svart logotyp
Länk att ladda ner vit logotyp
Ensemble Mare Balticum med Kristianstad som bas, står för specialkompetens inom verksamhetsområdet tidig musik. Musiken är fram till och med 1600-talet och kommer framför allt från länderna kring Östersjön. Musikerna har stor erfarenhet av att presentera en unik form av renodlade konserter. De ger också historiska, pedagogiska konsertprogram där de levandegör historia med musik, för såväl vuxna som för barn och unga. Ensemble Mare Balticum startade igång 1989 och har tagit sitt namn efter Östersjön – Mare Balticum.
Under årens lopp har Ensemble Mare Balticums program riktat sig till både barn och vuxna i alla åldrar. Deras genuina kunskap och stora kärlek till musik från 1200- till 1600-talen, har lett till många spännande projekt och konserter. De har samarbetat med personligheter som Sven Wollter, Cecilia Frode, Göran Stangertz, Roger Pontare, Marika Lagercrantz, Bo Eriksson och Martin Bagge. Ensemblen har fått nyskriven musik för tidiga instrument av t.ex. Sven-Erik Bäck, Gunnar Valkare, Johan Magnus Sjöberg och Reine Jönsson. De har spelat in skivor som Till konungens førnøjelse, JulaSongh, Triumf att finnas till, Ack, Libertas! och Ice and Longboats.

Ute Goedecke
Sång, barockviolin, blockflöjt, gotisk harpa, skalmeja
Ute Goedecke är främst inriktad på musik från medeltid och renässans. Hon är också verksam som lärare på musikkurser inom området tidig musik. På fritiden medverkar hon även i andra ensembler, bland annat i Laude Novella, som hon bildat tillsammans med Per Mattsson.
Studier: Musikhochschule i Detmold, Tyskland, med sång och blockflöjt som huvudämnen.

Per Mattsson
Tidiga stråkinstrument (barockfiol, medeltida fiddla, rebec, lira da braccio, marintrumpet), vevlira
Per Mattsson svarar även för idé och innehåll till Ensemble Mare Balticums olika medeltida musikproduktioner och fungerar som konstnärlig ledare för dessa. Han medverkar på fritiden även i andra ensembler, bland annat i Laude Novella, som han bildat tillsammans med Ute Goedecke.
Studier: Örebro Musikhögskola och Schola Cantorum i Basel.

Fredrik Persson
Dulcian, skalmejor
Fredrik Persson har den klassiska musiken som grund i sitt musicerande och medverkar i en rad olika produktioner. Han anlitas också som kompositör och arrangör till olika produktioner hos Musik i Syd. Sedan 2005 ingår Fredrik i Ensemble Mare Balticum, där han spelar dulcian och skalmejor.
Studier: musikerlinjen (fagott) och arrangerings-/kompositionslinjen, Musikhögskolan i Malmö.
Ensemble Mare Balticum tillkom 1989, på initiativ av musikarkeologen Cajsa S. Lund, i samband med föreställningen ”Klanger från Kronan, ett spel i ton ord och bild” om musiklivet på regalskeppet Kronan, som år 1676 gick under i Östersjön – Mare Balticum. Musik i Skåne producerade föreställningen i samarbete med Kalmar läns museum, Rikskonserter och Kungl. Musikaliska akademien. Kronanföreställningen har därefter framförts hundratals gånger, de senaste åren i flera länder i Europa i samband med EMAP, The European Music Archaeological Project (2013–2018).