Nu börjar Båstad kammarmusikfestival!
Som ett samtal mellan vänner, så enkelt kan begreppet kammarmusik beskrivas. En fras som börjar i en stämma, fångas upp och utvecklas av någon annan. Vilken slutsats ska man komma fram till denna gång? Avslutas samtalet med en fråga eller ett utropstecken?
Att som musiker vara del av ett kammarmusikaliskt samtal är bland det bästa som finns, men lika inspirerande är att som lyssnare få ta del av de berättelser som förmedlas. Att fångas av dramat i musiken eller dras med i den lättsamma och lustfyllda dialogen som lockar till skratt.
Kombinationen kammarmusik och festival är oslagbar. Här förs samtalet som börjar i musiken vidare med både gamla och nyfunna vänner över ett glas i pausen eller under promenaden till nästa konsert. I Båstad ligger allt nära, och nära kommer vi både musiken och musikerna som finns på plats under de dagar Båstad Kammarmusikfestival äger rum.
Kammarmusiken som begrepp har funnits sedan den tidiga barocken. Då var det ordet som stod i fokus och kom först, före musiken vars uppgift var att färga och förstärka affekten i varje stavelse – prima le parole, poi la musica.
Då som nu innehåller kammarmusiken ett brett spektrum av berättelser med olika besättningar och tonfall. I årets festival bjuds vi in att reflektera lite extra över det nordiska. Och är det kanske de nordiska språkens avtryck som vi hör i Alice Tegnérs violinsonat eller Rohloff Steingrímurs stråkkvartett?
Att både få börja och avsluta dagen med musik gör något med oss människor och när återseendets – och återhörandets – glädje blandas med nya infallsvinklar, nya möten och okända tonfall, upplever jag att nyfikenheten frodas lite mer än i vår vardag.
I en ofta välplanerad och inrutad tillvaro tror jag att det är just detta som vi människor behöver. Koppla upp oss mot musiken. Se och lyssna till varandra och dela en upplevelse. Skapa en ny berättelse.