Normkritik och musik

Om jämställdhet och mångfald i det institutionella musiklivet

 

Tack alla som kom på Utvecklingscentrums 5-årsfirande och normkritiska 12-timmarsrace:

Normkritik och musik den 5 november 2015.

Vårt arbete med att höja vår egen och andras medvetenhet kring normer och intersektionalitet och vad vi gemensamt kan göra för att utveckla ett mer inkluderande och jämställt musikutbud för barn och unga fortsätter.

Genusforskaren Fanny Ambjörnsson och slagverkarna Pape Seck, Tina Quartey och Milad Atout deltog i Normkritik och musik.

Röster från dagen

”Heldagskonferens om Normkritik och Musik börjar med Trumattack, helt fantastiskt.”

”Normkritik och musik” är definitivt en av de mest mångfacetterade och intressanta konferenser jag varit på.”

”Det måste väl räknas som succé för konferensen Normkritik och musik när folk i publiken gråter.”

”Verkligen! Så berörande och jätteviktiga ämnen idag! Låt oss ytterligare mobilisera och handla NU!”

 

Fler kommentarer, bilder, filmklipp m.m. på #NORMKRITIKiSYD på Instagram, Facebook och Twitter.

 

Dagen beskriven i bild, film och text

Text: Marika Yamoun Foto: Lovisa Fey, Alice Samoilova och Marika Yamoun Filmer: Annika Jansson

Mingel i foajén där publiken lite mjukt kunde krossa en norm på tyg. Till höger musikerna Sousou Cissoko och Nadin Al khalidi.
UNGA Musik i Syds verksamhetschef Annika Johansson inledde normbrytande och pratade före Musik i Syds VD Martin Martinsson.

Regissören Helena Collert och ”genuscoachen” Helena Sandström om arbetet med Ensemble Flatteries högstadieshow ”Sex, Genus & Barock’n’Roll” som man därefter fick se ett utdrag ur, till höger Hans Lundquist, Pelle Halvarsson, Mette af Klint och bakom henne Anna-Carin Fogelqvist.

 

Se ett utdrag ur Sex, Genus & Barock’n’Roll;

 

 

Karin Holmström var förmiddagens konferencier. Slagverkarna Pape Seck, Tina Quartey och Milad Atout samlade för ”Trumattack” – en satsning från UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum som ska inkludera musiker och rytmer från världens alla hörn.

 

Upplev en Trumattack:

 

 

 

Vilka normer hittar man i UNGA Musik i Syds utbudskatalog? Forskarna Camilla Löf och Ylva Holmberg berättar om deras samtal med barn och pedagoger och vad de kom fram till. Rapporten kan du läsa här. Därefter blev det en inspirationsföreläsning av Behrang Kianzad från Musiker mot rasism om hur man kan använda musiken för att skapa medvetenhet och bättre samhällen.

 

Thomas Olsson från Jazz i Malmö använde symboler som väckarklocka och dinosaurie för att illustrera hur han vaknade upp och inledde sitt engagemang för en mer jämställd jazzscen. Efter lunch möttes Musik i Syds VD Martin Martinsson och kulturutvecklaren Rebecka Randler från Kultur Skåne i ett samtal om regionala strategier. ”Dagens höjdpunkt” inledde Martinsson samtalet lite skämtsamt.

 

Hur vi kan boka mer normkritiskt förklarade Ulrika Gunnarsson, f d jämställdhetskoordinator vid Musikverket. Till höger dagens andra konferencier Anna-Carin Fogelqvist med Kevin Shakir, som inför och under seminariet tog över UNGA Musik i Syds sociala medier. Här försöker han få igång publiken att öppna upp samtalet för fler via Twitter och hashtagen #NORMKRITIKiSYD.

 

Här kan du läsa Genusfotografens bildhandbok:

 

Lyssna på Ulrika Gunnarssons föreläsning:

 

 

För dagens längsta programpunkt stod Genusfotografen Tomas Gunnarsson, först med föreläsning därefter genusmedvetandegörande workshop tillsammans med publiken. Till höger producenterna Alice Samoilova och Gustaf Säfström som försöker härma könsstereotyper på bild enligt publikens anvisningar.

 

Nadin Al khalidi och Kevin Shakir, två olika röster om mångfald i förhållande till den svenska musikscenen. Nadin har i sin musikerkarriär integrerat berättelsen om sin flykt från Irak och livet som invandrare i Sverige, och vunnit stora framgångar med sitt band Tarabband. Kevin, född i Sverige av irakiska föräldrar, ville spela indie pop inte rappa och menar att den svenska musikscenen i hög grad är rasisitisk och tvingar in icke-svenska musiker i stereotypa och begränsande roller.

 

Ta del av Nadin Al khalidis föreläsning:

 

Ta del av Kevin Shakirs föreläsning:

 

Seminariet avslutades med öppen scen, bubbel och boksläpp, den här gången av en popup som via QR-koder länkar vidare till Musik i Syds hemsida och resumerar UNGA Musik i Syds treåriga digitala utvecklingsarbete Virtuella rum som är en del av det större projektet Digitala scener. Till höger Anabola och Kvinnliga situationen som  p g a tågstrul anlände sent till Kristianstad från Malmö och därmed förlängde tiden för vår öppna scen.

 

Att Normkritik och musik ägde rum just den 5 november berodde på att det var den enda dag då Fanny Ambjörnsson kunde komma från Stockholm till Kristianstad för att i en Forskare berättar special föreläsa om sin bok ”Rosa den farliga färgen” där hon undersöker färgen rosa, bl a utifrån barns och föräldrars attityder.

 

Ta del av Fanny Ambjörnssons föreläsning:

 

Dagen avslutades med en ”Normkritisk tvårätters” där man bl a uppmanades äta med fingrarna och en varmt omsvepande konsert med folk- och världsmusikgruppen Tarabband.

Vem stod på scen?

Se vem som deltog här>>

Deltagarbild 

Ta del av programmet

Ladda ner som pdf>>

 

Kort beskrivet

Vilka musiker spelar för barn och unga? Tar killar och tjejer lika mycket plats på scen, står de fria från könsstereotypa roller och avspeglar de den rika mångfald som Sverige har idag? Den 5 november 2015 fyllde vårt Utvecklingscentrum fem år. Det firade vi med en heldagskonferens öppen för alla där vi med livemusik, föredrag, workshops, öppen scen och boksläpp tog ett normkritiskt grepp om dagens musikutbud för barn och unga. Efter konferensen fortsatte vi med en Forskare berättarföreläsning med genusforskaren Fanny Ambjörnsson, en after work med en normkritisk meny och efterföljande konsert med världsmusikbandet Tarabband. 

 

Varför Normkritik?

Konferensen var starten på ett nytt fokusområde inom UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum där vi vill  öka genus- och mångfalds-medvetenhet hos oss själva och dem vi arbetar med. Syftet är att utveckla ett mer inkluderande och jämställt musikutbud för barn och unga. 

 

Normrapport

Inför ”Normkritik och musik” gav vi forskarna Ylva Holmberg och Camilla Löf från Malmö högskola i uppdrag att undersöka vilka normer som finns hos oss. Vilka signaler sänder vi ut? För att ta reda på detta träffade Ylva och Camilla förskolebarn, elever och pedagoger och pratade med dem om bilderna i vår utbudskatalog 2015. Resultatet presenterades på seminariet den 5 november och kan även läsas här.

Ladda ner som pdf>>

 

Hur bokar vi normkritiskt?

Detta var temat för Ulrika Gunnarssons föredrag. Checklistan hittar du här.

Ladda ner som pdf>>

 

Virtuella rum

Under seminariet släpptes popupboken ”Virtuella rum – med och för barn och unga”. Den summerar det digitala utvecklingsarbete som pågick på UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum 2013-2015 och som huvudsakligen drevs av Camilla Jonasson. Boken är gratis och kan beställas via anna.karlsson@musikisyd.se.

 

En dag för alla

Anna-Carin Fogelqvist, projektledare för Utvecklingscentrum och Utvecklingscentrums dag ”Normkritik och musik”, förklarade på film varför man skulle komma till Kulturkvarteret Kristianstad den 5 november 2015.

 

Tre frågor

besvarade av Anna-Carin Fogelqvist

tre_fragor

Fler bilder från dagen

Normextra1

Musik i Syds VD Martin Martinsson tillsammans med verksamhetschefen för UNGA Musik i Syd Annika Johansson.

 

Normextra2

Brita Björs sjöng en ”snuskig visa” på dagens öppna scen.

 

Normextra3

Sång och gitarr under öppen scen.

 

Normextra4

Frilansmusikern Sousou Cissoko om mångfaldsaspekter och musik under öpppen scen.

 

Normextra5

Musiker, producent, manager och mycket annat – Petter Wickman från Musikcentrum Syd menar att vi måste handla normkritiskt NU.

 

Normextra6

Fanny Ambjörnsson om den allt annat än oskyldiga färgen rosa.