Barnens dag

Inom ramen för fokusområdet Barns rätt! tar UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum fram en ny produktion tillsammans med Musikråds-elever på Sorgenfriskolan och barn vid Maria förskola i Malmö. Arbetet leds av dramapedagogen Matilda Ericsson och kompositören Jan-Erik Sääf i dialog med barnrättskonsulten Åsa Ekman som expert, bollplank och rådgivare och vår utvecklingsansvariga Anna-Carin Fogelqvist. Barnens dag – om Barnkonventionen heter den nya föreställningen. Här kan du få lite inblick i framtagningsprocessen.

Bild från kreativ låtskrivarverkstad med Tristan, Nora, Elea och Vera från Musikrådet på Sorgenfriskolan i Malmö. Foto: Anna-Carin Fogelqvist

Barnens dag

Barnens dag är en ny produktion med nytt låtmaterial och handplockade musiker som UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum tar fram under våren 2018. Här kan du läsa mer om och beställa föreställningen.

Musikrådet

Barnens dag tas fram tillsammans med fyra elever från Musikrådet, som UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum startade upp som ett pilotprojekt på Sorgenfriskolan i Malmö i januari 2017.

 

Kick-off Barns rätt!

Den 18 december hade UNGA Musik  i Syd kick-off med barnrättskonsulten Åsa Ekman på Kulturkvarteret Kristianstad. Under förmiddagen presenterades det arbete som under december inletts med den nya musikföreställningen Barnens dag som elever från Musikrådet på Sorgenfriskolan i Malmö deltar i. Under eftermiddagen höll Åsa Ekman föredrag om Barnkonventionen. Då anslöt även barnbibliotekarier från Kristianstads bibliotek och andra representanter från nätverket Kulturspindeln i Kristianstad. Inte bara UNGA Musik i Syd lyfter Barnkonventionen nästa år, utan även Stadsbiblioteket.

Barnens dag - ett frö

Bilder från dagen

Dagen inleddes med att Musikråds-eleverna Nora Hyseni, Tristan Wolff och Vera Funke Landelius från åk 3A och 3B Sorgenfriskolan i Malmö fick visa upp hur de hade jobbat med innehållet i föreställningen under två kreativa verkstäder tillsammans med dramapedagog Matilda Ericsson och kompositören Jan-Erik Sääf. Var och en hade fått välja en sak och en staty med olika ingångar till ett urval av Barnkonventionens alla artiklar.

Tristan valde ett stort hjärta: Barnens bästa ska alltid komma i första rummet. (Artikel 3) ”Det är viktigt att få kärlek och att ha någon att mysa med, sa han.”

Nora visade bollen och kudden. Ett barn har rätt till vila, lek och fritid. (Artikel 31). Att vara ledig från skolan är också viktigt och att inte livet bara består av måsten.

Vera visade brevet, ett barn har rätt till sina hemligheter (Artikel 16). Det var en särskilt viktig aspekt för henne.

Barnet ska skyddas mot psykiskt och fysiskt våld (Artikel 19).

Alla barn är exakt lika mycket värda visade den här statyn (Artikel 2).

Alla barn har rätt till sitt språk och sin religion (Artikel 30)

UNGA-producent Petter Wickman, barnrättskonsult Åsa Ekman, musikern Tina Quartey och UNGA Musik i Syds verksamhetschef Annika Johansson

Kompositören Jan-Erik Sääf och barnrättskonsulten Åsa Ekman under den inledande genomgången av nya produktionen Barnens dag.

Musikrådets utbildare Matilda Ericsson med Utvecklingscentrums projektledare Anna-Carin Fogelqvist.

Nora, Tristan och Vera tillsammans med Jan-Erik då de framförde föreställningens första låtskiss.

 

Hur går Jan-Erik tillväga? Varför hade han ändrat lite i versens text och melodi var en fråga som dök upp efter att första låten hade sjungits.

Under eftermiddagen föreläste Åsa Ekman om Barnkonventionen, vävde in övningar, sant eller falskt-påståenden med mera.

Ett första rep

Den 15 januari träffades föreställningens handplockade musiker Nadia Hamouchi, Johan Wikström och Sanna Sikborn Ericsson för ett första rep på Musikhögskolan i Malmö. Kompositören Jan-Erik Sääf, som skriver de nya låtar som ska ingå i föreställningen, och projektledaren/initiativtagaren Anna-Carin Fogelqvist, som håller i alla tåtarna, var också på plats. ”Det var ett väldigt positivt möte. Det är en fröjd att jobba med så fina musiker och enastående kompositör! Alla gick igång på låtarna och tyckte de var så fina”, hälsade Anna-Carin efteråt.

Lyssna på första repet