Solisten!

Klassisk musik för 2000-talets barn

När barnen får möta de bästa

Vad händer när barn får möta en person som vigt sitt liv åt sitt instrument? Och när de får höra hur det låter? Med föreställningen Solisten! öppnade vi den möjligheten och utforskade vad som hände i barnen när de kom riktigt nära en solist. Fokus låg på mötet med en riktig proffsmusiker och barns egna berättelser och känslor.

 

 

Tre solister

Föreställningens första och mesta solist blev den prisbelönade och världsturnerande marimbaspelaren Johan Bridger. Marimba visade sig vara ett ovanligt och spännande instrument, som få barn hade hört förut, och som därför överraskade många. Att det är ett instrument som det verkligen går att plocka fram så otroligt mycket känslor, och att det var vad som fått Johan Bridger att själv välja instrumentet en gång, gjorde det också lämpligt. De internationellt erkända solistenprisvinnarna Jakob Koranyi (cello) och Karin Dornbusch (klarinett) blev projektet två andra solister.

Vägledning av ett proffs

Föreställningen äger rum i klassrummet under ledning av blockflöjtisten och musikproducenten Anna-Carin Fogelqvist. Anna-Carin varvar berättelserna och solistens tolkningar med frågor om musiken, instrumentet och hur det är att leva som solist. Under 25 års tid har hon hunnit spela mer än 2000 föreställningar för barn och unga, bland annat med Ensemble Flatterie, som blivit kända för att ta sig an tidig musik på annorlunda och uppfriskande sätt. Detta har gett henne en sällsynt förmåga att skapa kontakt och få även den unga publiken att verkligen lyssna.

En påkostad produktion

En annan huvudperson bakom föreställningen var manusförfattaren och regissören Elisabet Ljungar. Manuset skrev hon utifrån de minnen, erfarenheter, stämningar och ord som kom upp under två tillfällen hösten och vintern 2012/2013, då hon träffade och arbetade med en grupp fjärdeklassare från Centralskolan i Kristianstad. Barnens egna ord, deras sätt att uttrycka känslor och situationer präglar på så sätt föreställningen. Elisabet Ljungar började som musiker (fiol), var anställd i flera operaorkestrar och jobbade som teatermusiker på Dramaten. Därefter blev hon regiassistent på Kungliga Operan, gick en regiutbildning och jobbar nu på frilansbasis som regissör och pedagog inom opera, musikal och teater.

Forskning om musikupplevelser

Samtidigt utforskade projektet också musikupplevelsen som sådan. Alf Gabrielsson är professor emeritus i psykologi vid Uppsala universitet och knöts till projektet för att hjälpa till att utforma frågor som ställs till barn efter föreställningen – ibland i skriftlig form, ibland med hjälp av videoinspelningar – om hur de upplevde musiken eller om någon annan musikupplevelse de haft. Alf Gabrielsson har tidigare i ett unikt forskningsprojekt samlat in närmare tusen personers berättelser om deras mest intensiva musikupplevelse, varav flera hundratal finns beskrivna i boken Starka musikupplevelser (Gidlunds förlag, 2008). Här lät vi Solisten! spinna vidare på studien med fokus på barn och deras musikupplevelser.

Kontakt

Anna-Carin Fogelqvist

Tel: 0705-92 52 01

Se Solisten på Channel

Föreställningen med Jakob Koranyi spelades in för Musik i Syd Channel, som också gjorde ett reportage om utvecklingsprojektet och produktionen.

Solisten som bok

Projektet resulterade även i en bok. Ta del av aktuell forskning om klassisk musik och barn, intervjuer med solisterna Karin Dornbusch, Jakob Koranyi och Johan Bridger, föreställningens regissör Elisabet Ljungar, producenten Anna-Carin Fogelqvist och psykologiprofessor Alf Gabrielssons analys av sammanlagt 300 enkäter där de barn som sett föreställningen kommer till tals. 

Solisten som skiva

När Solisten skulle bli skiva, spelades inte bara tre svenska världssolister in. Sista spåret på skivan är ett beställningsverk av den internationellt hyllade kompositören Tobias Broström. Uppdraget han fick var att skriva ett stycke musik enligt samma form som Marconi Unions ”Weightless” – en låt som forskare på det brittiska företaget Mindlab menar är världens mest avslappnande låt, så att Johan Bridger på marimba och slagverk kunde åstadkomma något liknande.

Läs mer:

Eldfågeln får publiken på rygg [recension i Sydsvenskan 141013 av föreställningen Solisten! goes Stravinsky]

Barnen gillar Bach [140702, Sydsvenskan]

• Barns upplevelser av klassisk musik undersöks (tv-reportage som gick i SVT Sydnytt, Kulturnyheterna, Sverige Sommar samt Lilla Aktuellt) [juni 2014]

Barnskiva spelas in [april 2014]

• Pressmeddelande turné med Jakob Koranyi april 2014

• Läs om när världscellisten Jakob Koranyi spelade 15 konserter i mångfaldens klassrum i Malmö [april 2014]

• TV-inslag i Smålandsnytt [140403] där klarinettisten Karin Dornbusch spelar i skolor i Småland för att väcka intresset för klassisk musik. Inslaget visades även i Landet Runt. (Klippet har tyvärr tagits bort från sidan)

Har den klassiska musiken spelat ut sin roll?(intervju med initiativtagaren Anna-Carin Fogelqvist ur vår utbudskatalog för Barn & Unga 14/15)

Reportage från utvecklingsdagen 2 oktober 2013

Reportage från provföreställning av Solisten! [130825]

• Elevinflytande – Läs om hur arbetet med en referensgrupp av fjärdeklassare gått till

• Läs artikel om mötet med eleverna (Kristianstadsbladet 121204)