Musik i Syd OFF-SITE

Välkommen till Musik i Syd OFF-SITE

En platsmedveten komposition i dina lurar.

Nedan finner du information om Musik i Syds osynliga konsertsalar i Malmö, Kristianstad, Ystad och Lund. Du hittar alla konserterna i en och samma samma App.

Gör så här:

Börja med att ladda ner/Download the App ”OFF-SITE”:

appstore-eng 

2000px-Get_it_on_Google_play.svg

– Ta med fördel på dig ett par lurar

– Gå till flaggan på skärmen, lyssna på introduktionen och bege dig in i musiken. Var försiktig i trafiken!

 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Do-Fi har producerat appen på uppdrag av Musik i Syd AB.

 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

MALMÖ,  START: MÖLLEVÅNGSTORGET

IRHAL – Moments from Tahrir Square

Ramy Essam & Vindla String Quartet

A story about the strong power of music and freedom of expression

Låt dig guidas mellan Ramy Essams olika spelplatser på Tahrirtorget.

Avsluta din upplevelse vid statyn där musiken till Irhal (Leave) kulminerar.

 

En berättelse om musikens starka kraft och om konstnärlig frihet

I slutet av augusti 2015 flyttar Tahrir-torget i Kairo till Malmö. När den egyptiska rockmusikern Ramy Essam spelade sina protestsånger på Tahrir-torget under revolutionen 2011 fick han 100 000-tals människor att sjunga med i sina sånger. För det blev han arresterad, torterad och senare censurerad. Sedan oktober 2014 är Ramy fristadsmusiker i Malmö, formellt den första musiker i världen att erhålla fristadsresidens.

 

Musik i Syd har bjudit in Ramy Essam att, tillsammans med Malmöbaserade Vindla String Quartet, musikaliskt dela med sig av sin historia genom ett platsspecifikt verk som placeras på Möllevångstorget. Med initiativet vill Musik i Syd visa att vi stöder fristadssystemet och finns med i det professionella nätverk som en inflyttad musiker behöver. Vi har också velat ge både Ramy Essam och Vindla en konstnärlig utmaning att mötas mellan sina genrer och spela in för den offentliga miljön.

Hans starka röst för frihet blandat med Vindlas stråkarrangemang och autentiska ljud från protesterna 2011 blir ett gripande ljudlandskap.

 

Irhal (Leave) – låten som till slut fick president Mubarak att avgå, som har satt press på militären, som har blivit ett soundtrack till revolutionen i Egypten och framröstad som en av de mest världsförändrande sångerna.

Instruktioner finns på arabiska, engelska och svenska. Projektet är ett samarbete med Fristad Malmö och stöds av Kulturrådet och Region Skåne.

 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

YSTAD, START: STORTORGET

Layers of Love av/by Cennet Jönsson

Du närmar dig Stortorget i Ystad. Några toner i improvisationer blir melodier som förflyttar dig till en gungande västafrikansk rytmvärld. Sopransaxen flyger fritt över kokande percussion och trummor när Afrika möter flamenco och musiken berikas av flera instrument som flätas in i varandra. Avståndet från Ystad till Dakar eller Sevilla blir försumbart i musikernas näst intill telepatiska samspel. Efter en intensiv flight förs du åter tillbaka till ursprunget och landar i det fria improviserandet.

 

Layers of Love är ett cykliskt musikstycke i flera lager som kombinerar noterad och improviserad musik. Kompositörens upplevelse av det vackra stortorget i Ystad med gamla rådhuset och andra omgivande byggnader, samt trafik, gågata osv. har haft stor påverkan på formstrukturen i stycket. Torget har kommit att bli ett slags geografiskt klimax som motsvaras av afro-groovet i musiken och när ensemblen klingar i tutti.

 

Medverkande: Trion Cenlistho med Cennet Jönsson – saxar, basklarinett, flöjt och röst, Thommy Andersson – kontrabas och Lisbeth Diers – trummor och percussion.

 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

LUND, START: LUNDAGÅRD

In Medias Res – I händelsernas mitt av/by Peter Lång

En musikalisk kurragömma-lek

Hur låter en plats där andligheten, kärleken, sanningen och äventyret möts?
Lundagård – en plats där sången har klingat i hundratals år?
Det finns de som säger att sångerna finns kvar, att de med tiden har förvandlats till mikroskopiska klangmoln, som sakta svävar genom lövverket.
Du kan stiga in bland molnen. En liten flicka vet hur man gör. Hon har gömt sin egen sång i Lundagård. Hon vill att du skall leta efter den. När du hittar hennes sång får du höra den.
Men du måste komma ihåg en sak. Musiken följer din vandring och styrs av dina rörelser.
Musiken är inte som den är, den är som du är.

Välkommen in i händelsernas mitt!

 

Medverkande: Röster från Ensemble Syd:  Ann-Christine Wesser Ingels, sopran – Amanda Flodin, alt – Daniel Carlsson, kontratenor – Josef Hamber, tenor – Johan Bogren, baryton – Katja Lång, barnröst – Peter Lång, bas

 – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

KRISTIANSTAD, START: KULTURKVARTERET

Penelope av/by Caroline Leander

I varje stund tar en ny resa sin början, och på den väg du vandrar väntar kanske överraskningar, prövningar eller belöningar. Du kommer att passera ett antal öar, och dina steg utgör de nautiska milen på din kryssning. Ställ in kursen, läs av kompassen och gör ditt val; börja vandringen antingen åt höger eller åt vänster. Hemma på Ithaka, i slutet av seglatsen, väntar Penelope på dig, med väven som hon repar upp och väver om på nytt, gång på gång tills du kommit åter. Bon voyage and Mind your step!

Verket utgår ifrån ett enkelt röstostinato, ett nynnande, som är navet i hela kompositionen. Runt det skapas en väv av stämmor och fraser som kommer och går, transformeras och utvecklas. Lyssnaren rör sig runt kvarteret och passerar sex öar som alla är som enskilda små stycken men sammanlänkade med varandra. Varje åhörare får en unik upplevelse av musiken beroende på väder och vind, med vilken hastighet man förflyttar sig, och vad som sker i ens omgivning just vid det tillfället. Verket avslutas först när cirkeln är sluten och lyssnaren har kommit tillbaka till utgångspunkten.

 

Medverkande: Caroline Leander – röst och piano, Gerda Holmquist – cello och Bo Håkansson – slagverk.

 

 Tonsättarna Peter Lång, Caroline Leander och Cennet Jönsson beskriver sitt arbete:

 

 

Credits: Musik i Syd OFF-SITE i Ystad, Kristianstad, Lund skapades av Musik i Syd i samarbete med Scen 3. Projektledning och kommunikation: Musik i Syd, Ulrika Lind och Karin Hansson Konstnärlig ledning: Scen3, Peter Lång Kompositioner: Cennet Jönsson för Ystad . Caroline Leander för Kristianstad, Peter Lång för Lund App-utveckling, version 1: Haunted House AB, Henrik Nord Inspelning och mix: Tambourine studios, Mathias Schlegel och Mark Lowery, Gula studion, David Carlsson Grafik: Henrik Nord, Peter Lång, Caroline Leander

 ——————————————————–

KRISTIANSTAD: ”VÄGGARNA VAKNAR”

800 elever i åk 9 har tillsammans med de fyra kompositörerna: Allan Skrobe, Linda Alexandersson, Pär Moberg och Eva Kunda Neidek komponerat 14 musikstycken inspirerade av lika många platser i Kristianstad med anledning av 400-årsjubileet 2014.

 

På plats i Kristianstad, runt Gallerian, via din smartphone kan du uppleva deras klingande, musikaliska berättelser om stadens historia och framtid. Ladda ner appen ”Musik i Syd” och tryck på respektive kompositör. Start är vid Rådhuset. Ingen risk att gå vilse. Pilen i appen visar vägen till alla platser som spelar upp elevernas och kompositörernas nya kompositioner.

 

https://youtu.be/jxGQu08LsfI
 

Följande byggnader har eleverna tonsatt i projektet tillsammans med kompositörerna:

• Borgruinen i Åhus
• Baltiska huset i Degeberga
• Lokstallarna i Tollarp
• Kristianstads Centralstation
• Kulturhuset Barbacka
• Fortifikationshuset
• Heliga Trefaldighetskyrkan
• Kristianstads Teater
• Yllan
• S:ta Gertruds ruin i Vä
• Galleria Boulevard
• Kristianstads rådhus
• Kulturkvarteret Kristianstad
• Fängelset

 

> Läs mer om UNGA Musik i Syds projekt ”Väggarna vaknar” >

——————————————————–

Musik i Syd OFF-SITE

Musik i Syd OFF-SITE (tidigare Com.positions) och Väggarna Vaknar var en del av Musik i Syds utvecklingsarbete med digitala scener för musik 2013-2015. Syftet är dels att flytta ut ny musik i stadsbilden via digitala media, dels att ge kompositörer en samtida utmaning att skriva för en specifik plats och för särskilt för digital distribution. Ystad, Kristianstad och Lund var fokus för dessa osynliga konsertsalar

Med hjälp av GPS-teknik och konstruktion av en app, kan publiken ta del av en konsert i en ”osynlig” konsertsal. Om du befinner dig ”mitt i” kompositionen så hör du den i sin helhet, men genom att förflytta sig så kan man lyssna på olika delar av kompositionen. Man går omkring i en komposition och styr på så sätt sitt eget lyssnande – upplevelsen av verket kommer att vara beroende på var du befinner dig på platsen.

Beställningsverken har gjorts möjliga genom Kulturrådets stöd för samverkan med komponister. Musik i Syds utvecklingsprojekt Digitala scener och genomfördes med stöd av Kulturrådet och Region Skåne/Kultur Skåne.

 

 Com.Positions

Hur låter Skåne?

Hur kan en plats berätta en musikalisk historia?

Kan man gå omkring i en komposition?

 

Välkommen in i Musik i Syds osynliga konsertsalar!

 

Med din smartphone en app och hörlurar kan du ta del av nyskrivna verk inspirerade av platsen, en musikupplevelse som förändras enligt dina rörelser och som påverkas av din omgivning.

 

Your inner piece on location!