Musica Ficta

NOTRE DAME I FLAMMOR

Det kom som en chock för hela västvärlden, när flammorna plötsligt slog upp från den parisiska katedralen Notre Dame i april 2019. Men på tolvhundratalet slog det också, om än i överförd bemärkelse, gnistor i Notre Dame. Den ännu ofärdiga kyrkan i Paris kom under åren omkring 1200 att hysa den kanske mest explosiva utvecklingen i musikens historia. Här blev flerstämmigheten på allvar uppfunnen, och den utvecklades strax till att kunna bära verk med längder på över tio minuter.

Kompositörerna hette Leoninus och Perotinus, och båda var sångmästare vid Notre Dame. Kompositionerna vandrade också ut i landet, bland annat till nunnekloster, där musiken odlades flitigt av kvinnor. Därför är det 8 kvinnor som framför musiken vid Musica Fictas konsertprojekt. Kyrkomusiken perspektiveras av profan musik från samma period, diktad och komponerad av kvinnliga diktare och kompositörer, som det fanns åtskilliga av under denna period.

Medverkande
Musica Ficta
Bo Holten

Period
14–21 febr 2021

Program
Kvinnors sång under medeltiden

Musik från Nôtre Dame,  omkring 1200:

1. Alleluia – versus: Posui adiutorium Organum triplum.
Påstås ha komponerats av ”Magister Perotinus”, dvs. Perotin

2. Gaude Maria – versus: Gabrielem archangelum Organum duplum. Anonymus (skandinaviska källor)

Kvinnliga trubadurer, omkring 1200:

3. Diex, de chanter maintenant / Chant d’oisaus et fuelle et flors / In seculum

4. Cil bruns ne me meine mie / In seculum

5. A vos vieg, chevalier sire / Et florebit

6. Je sui jonete et jolie / Hé Diex! je n’ai pas mari / Veritatem

7. Amis, votre demoree / Pro Patribus

8. Soufrés, maris

9. J’ai fait ami a mon chois / Gaudete

10. S’on me regarde / Prenés i garde / He! mi enfant

11. Nus ne mi pourroit / Nonne sui, nonne, laissiés m’aler / Aptatur

Musik från Nôtre Dame, omkring 1200

12. Viderunt omnes – versus:
Notum fecit dominus Organum quadruplum.
Komponerad av ”Magister Perotinus”

Pris
25.000 kr exkl.moms

PRODUKTIONSBLAD
Ladda ner utskriftsvänlig PDF